Friday 26 July 2013

Dating kena punctual



Awak, saya nak membebel berkongsi kat sini. Maybe benda ni saya sorang je yang buat. Yela, awak semua kan baik-baik. :D

Just a short entry about 'Punctual'.

Sejak beberapa hari kebelakangan ni, I try to find a solution so that I can punctual when Allah calling. Finally, dapat jugak walaupun tak berapa praktikal.

Bulan puasa camni, biasanya time nak solat Zohor dengan solat Asar yang memberi cabaran. Yela, time tengah hari mana ada lunch, so nak hilangkan boring mesti nak online je kerja. Secara tak sedar, kita tak perasan dah masuk waktu solat. Kalau dah hadap laptop ni, tipu la kalau 15 minit je kan. Paling tak pun sejam nak check facebook, twitter, awakTube nak tengok update terbaru. Haila dunia, dunia..

Solution yang saya boleh kongsi kat sini, sebelum online tu tengok jam dulu. Kalau dah tak tahan sangat nak Mencicip ke hape ke, bajet masa berapa lama nak hadap Muka Buku tu biar tak terbabas waktu solat. Kalau dah terbabas nanti, cedera sana sini (jauh pulak melencong. dah terbabas dari landasan jugak ni).

Then, kalau dah rasa nak masuk waktu lagi 10 minit ke or 15 minit ke, dah tak tahan sangat, online je la tapi jangan selesakan diri. Contohnya tak payah buka kipas or air-cond or whatever yang membuat korang boleh duduk lama-lama ber'online'. Bila dah berpeluh-peluh, tengok jam balik semula. Muhasabah diri, 'Tula, patutnya aku kena ready nak pergi dating awal-awal, kan dah lambat.'

Pastu buat apa?
Tanya lagi. Pergi la solat.

(tak yah risau la. saya post entry kali ni tengah malam buta. Jangan nak salahkan entry ni kalau buat korang lewat solat Isyak. Kalau tak solat Isyak lagi, confirm korang tak terawih kan. hehe. solution ni saya yang cipta sendiri. mana tau korang punya lagi gempak dari ni. *_*v )

Salam Nuzul Quran.

1 comment: