Monday 25 February 2013

D.U.I.T


Assalamualaikum w.b.t..

Regarding to the topic above, I just want to share about it..
You know what is the meaning of D.U.I.T?

In Malay's word translated as :
D = Doa
U = Usaha
I = Ikthiar
T = Tawakal

I've been discussing these topic with my 'SC' group members..

And asked a question to my naqibah sis..

My question was "The difference between Muslim and Non-Muslim was they don't have D, I and T part but why Allah give them more successful than us as Muslim that have the all part of D, U, I, and T?"

I was interesting in these discussion as we had received our semester 1 result.

So, what you think about the answer that were given by them?
I'll explain in Malay sentences.

"Istidraj. Kelebihan yang dikurnikan oleh Allah kepada hambanya yang bukan golongan bertaqwa dengan tujuan untuk menyesatkan lagi mereka. Walaupun mereka diberikan kekayaan, kejayaan dan kemenangan melebihi Muslim, tapi itu hanya akan dirasai di dunia sahaja walhal di akhirat nanti mereka akan diazab. Tujuan kita menuntut ilmu adalah untuk mendapatkan ilmu Allah yang Maha Luas dan mengakui bahawa Dialah tuhan yang menciptakan alam ini dengan begitu sempurna.

Kejayaan sebenar umat Islam adalah di akhirat nanti ketika berjaya mendapat syurga-Nya. Itulah kejayaan yang hakiki setimpal dengan D.U.I.T yang kita lakukan di dunia ini. Jangan kita mengharapkan balasan duniawi semata-mata atas usaha kita menuntut ilmu melainkan keredhaan Allah. Kata-kata Ustaz Don : 'Jikalau dunia ini bernilai di sisi Allah walaupun sebesar sayap nyamuk, orang-orang kafir pasti tidak akan mendapat nikmat Allah walau sedikitpun'. Subhanallah. Sungguh dunia ini tidak bernilai langsung di sisi Allah.

Letakkan dunia dalam tangan, letakkan akhirat dalam hati. In syaa Allah pasti kita memperoleh kebahagiaan di dunia mahupun di akhirat. Wallahualam."


After that, I realized that Allah gives us much more pleasure hereafter because of D.U.I.T that we DO IT in His dunia.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar.

Don't be sad because of your bad result.
There will be hikmah for everything happen.
Don't give up. Don't be sad, Allah is with us. :')

No comments:

Post a Comment